על חתול חכם אחד, 2 מטרות ו- 3 שאלות שצריך לשאול בהכנת תכנית עסקית לעמותה שלך
על חתול חכם אחד, 2 מטרות ו- 3 שאלות שצריך לשאול בהכנת תכנית עסקית לעמותה שלך
תכנית עסקית היא הכלי היעיל ביותר לבחינה ולתכנון פעילות של פיתוח עסקי בחברה עסקית – וגם בעמותה.
לתכנית העסקית 2 מטרות מרכזיות:
מיועדת לעצמנו, כדי לבדוק אם ואיך ניתן לממש את החלום שלנו בצורה יעילה וכלכלית. תהליך הכנת התכנית "מכריח" אותנו לבחון את הרעיון העסקי מכל הזוויות ובהתאם לכך לקבל החלטות נכונות
מיועדת לצורך הצגה לגורמים נוספים כמו תורמים, שותפים או קרנות. חשוב לזכור שמרבית התורמים הם אנשים ונשים בעלי אוריינטציה ורקע עסקיים, דוברים את השפה העסקית ורוצים לראות תכנון, מחשבה מקדימה והגעה לתוצאות. גם קרנות רבות בוחנות כיום את הבקשות הרבות המגיעות אליהן בעיניים של "החזר השקעה", ותכנית עסקית היא הדרך הטובה ביותר לייצר "יתרון יחסי" מול בקשות אחרות – להפגין מקצועיות ויכולות. בנושא ה"יתרון היחסי" אגע בהמשך.
קיימים פורמטים רבים לתכנית עסקית, אבל בכולם אנחנו רוצים לתת תשובה על אותן שאלות. כל אחת מהשאלות מייצרת כמובן שאלות נוספות, והתשובות עליהן נותנות בסופו של דבר תמונה כוללת.
שאלה ראשונה - מה אנחנו רוצים להשיג ולמה?
כמו שאמר החתול לאליס ב"אליס וארץ הפלאות" כששאלה אותו באיזה דרך עליה לבחור: "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע"..
בעסק, רעיון עסקי מבוסס בדרך כלל על מתן מענה ל"צורך" אותו זיהה העסק, ולמטרת רווח. בעמותה – המטרה היא בדרך כלל שינוי חברתי או מענה לכשל חברתי או למצוקה.
הגדרת המטרה בצורה ברורה היא השלב הראשון, על מנת שיהיה אפשר להתוות את הדרך הנכונה להגיע אליה.
שאלה שנייה - מה הדרך הטובה ביותר להשיג את מה שאנחנו רוצים להשיג? האם בדקנו חלופות?
כידוע, לכל מקום אפשר להגיע בהרבה דרכים – חלקן יעילות יותר וחלקן פחות, יקרות יותר או פחות וגם – משפיעות יותר או פחות.
שיקול נוסף בבחירת הדרך בה רוצים להגיע למטרה היא ההתאמה לאסטרטגיה של הארגון ליכולות שלו.
בתהליך הכנת התכנית העסקית אנחנו מציגים ומנתחים את האפשרויות העומדות בפנינו במטרה להגיע לדרך האפקטיבית ביותר ("עלות-תועלת"), בהתאמה ליכולות של העמותה.
שאלה שלישית - למה אנחנו? מה "היתרון היחסי" שלנו?
וכאן הגענו ל"יתרון יחסי" – השאלה, בפשטות, היא למה אנחנו יכולים לעשות יותר טוב ממישהו אחר. האם אנחנו מקצועיים יותר? יש לנו ידע או ניסיון שאין לאחרים? רעיון שאין לאחרים? אנחנו פרוסים טוב יותר? יכולים לעשות יותר בזול?
תכנית עסקית מנתחת את היתרונות היחסיים שמאפשרים לנו לבצע את המשימה בצורה טובה יותר ויעילה יותר מאחרים, וגם את החסרונות היחסיים ואת הדרך להתגבר עליהם.