פיתוח עסקי - הזדמנות (לא) חד-פעמית
פיתוח עסקי - הזדמנות (לא) חד-פעמית
במאמר קודם נגענו בשלב הראשון בפיתוח עסקי: מיפוי נכסים.
כזכור – נכסים לא חייבים להיות מוחשיים. גם נכסים לא-מוחשיים כמו ידע, מיומנות, חוזים והסכמים – חשובים לא פחות.
השלב הבא הוא "זיהוי הזדמנויות". השאלה שאנחנו שואלים כאן היא פשוטה: מה עוד אנחנו יכולים להציע ולמי?
בהתחלה, נרצה להיות כמה שיותר פתוחים ויצירתיים. אנחנו לא פוסלים שום רעיון. זה עוד יקרה, אבל רק אחרי שנבחן אותם לעומק.
ניקח, לדוגמה, עמותה שעוסקת בחלוקת ארוחות חמות וסלי מזון הביתה לקשישים בעיר כלשהי. מה הנכסים שלה? בואו נמפה רק חלק מהם:
מחסן עם חדר קירור.
כלי רכב מסחריים לחלוקה.
ארגזים וצידניות.
הסכמים עם בתי מלון לאיסוף עודפי מזון.
מתנדבים.
תורם שמממן את הפעילות.
שיתוף פעולה ויחסי אמון עם מח' הרווחה העירונית שמזרימה מידע על קשישים נזקקים.
רשימה של 500 קשישים שמקבלים סיוע מהעמותה.
כמו שאמרנו, אנחנו לא פוסלים שום רעיון. הנה כמה:
השכרת חלק מהמחסן לסופרמרקט השכן.
חלוקת תרופות לקשישים, או תנורי חימום, או שמיכות (הרי אנחנו ממילא מגיעים אליהם).
הרחבת הפעילות לעיר נוספת.
הפצת "שי לחג" שמחלקת העירייה לקשישים.
השכרת הצידניות לפיקניקים משפחתיים בסופי שבוע.
הסבת חלק מהמחסן למסעדה מסובסדת לקשישים שלא רוצים לאכול לבד בבית.
שירות תיקונים קלים בבתים על ידי מתנדבים.
מה עוד?
אז איך נחליט מה ההזדמנות הנכונה עבורנו? השלב הבא הוא דירוג הרעיונות, בהתאם לפרמטרים שחשובים לנו, ושאותם נצטרך להגדיר. לדוגמה: מס' נהנים, כמה קשה או קל יהיה "למכור" את הרעיון ולגייס מימון, השקעה נדרשת בציוד או בידע מקצועי, רווח עתידי לעמותה (מותר. התייחסנו במאמר רווח במוסד ללא כוונת רווח? אפשר ורצוי) ועוד הרבה, כל עמותה בהתאם לדגשים שלה.
דירוג הרעיונות יכול להיות מסודר מאד, עם ציונים ומשקל לכל פרמטר, אינטואיטיבי (נראה לי ש...), או שילוב של שניהם שמתבסס גם על נתונים וניתוח וגם על ניסיון מקצועי. מה שחשוב הוא שבסופו יש לנו רשימת הזדמנויות מתועדפת ואפשר לגשת לשלב הבא – בדיקת ייתכנות לתיעדופים הראשונים והכנת תכנית עסקית להתנעת המהלך.
אז הנה ההזדמנות שלכם להתחיל לחשוב על הזדמנויות..